Βολταίρος :  “O πιο σημαντικός άνθρωπος του 18ου αιώνα”.

0

Του Γιάννη Κουρόγιωργα

Ο Βολταίρος θεωρήθηκε αναμφισβήτητα ο πιο σημαντικός άνθρωπος του 18ου  αίωνα   αλλά και της παγκόσμιας ιστορίας. Η προσφορά του στην ανθρωπότητα είναι ανυπολόγιστη  γιατί  θεμελίωσε την  “ελευθερία  του λόγου” σαν βασικό δικαίωμα  κάθε πολίτη του κόσμου.

Aν και  υπήρχε  απέραντο   σκοτάδι γύρω του,  αντέταξε την ελευθερία του ανθρώπου ,  κατεδίκασε και κατάκρινε με το  ελεύθερο πνεύμα του πολλές φορές με σατυρικό τρόπο σε κάθε ευκαιρία το κατεστημένο της εποχής του  και της μοναρχίας  . Φυσικά για τις απόψεις του φυλακίσθηκε στη Βαστίλη για προσβολή του αντιβασιλέα και των ευγενών και εξορίσθηκε  Έζησε σε όλη  σχεδόν την Ευρώπη , περισσότερα χρόνια στην Ελβετία ,άφου ήταν ανεπιθύμητος  για τις απόψεις του στη Γαλλία και οπου βρισκότανε.

Το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει με τους ανθρώπους είναι ότι οι περισσότεροι αντιπρόσωποι , διαχειριστές ,“πλούσιοι”  και “ειδικοί” , “μορφωμένους ” τους λέει ο λαός μας,  δεν ασχολούνται με αυτά που πρέπει να σχολούνται , που θα ηταν περισσότερο εύκολο για αυτούς , ασχολούνται με λάθος θέματα  πολυτέλειες και ψηφιδωτά ,  για τους “δικούς τους λόγους ”  βγάζουν λάθος συμπεράσματα  σε καυτά θέματα της κοινωνίας και πολλές φορές έχουν γνώμη  και για αυτά που δεν κατέχουν γιατί δήθεν από την θέση τους τα  ξέρουν όλα.  Και δεν μας φτάνουν όλοι αυτοί έχουμε  επιπλέον τους “συνεργάτες “, τους κόλακες και τους κοτζαμπάσηδες που δεν φεύγουν ποτέ από την  ζωή μας.

Το αξιοθαύμαστο είναι οτι ο Βολταίρος αν και ήταν πλούσιος και “ειδικός ”  δεν σπατάλησε την ζωή του με αριστοκρατίες ,πολυτέλειες και ψηφιδωτά αλλά διάλεξε τις φυλακές και τις εξορίες και τάραξε τον κόσμο.

Tελικά  έμεινε όρθιος και ανέτρεψε την απολυταρχία και το δεσποτισμό  στην  Ευρώπη και όλη την ανθρωπότητα. “Θεωρείται κεντρική μορφή και ενσάρκωση του Διαφωτισμού του 18ου αιώνα”.

Χωρίς τον Βολταίρο , θα ήταν δίκαιο να λέγαμε , δεν θα υπήρχε Γαλλική και Αμερικανική επανάσταση, ούτε τον σύγχρονο κράτος δικαίου σε ολόκληρη την ανθρωπότητα,  όπως το ξέρουμε σήμερα.

Παρακάτω αναφέρουμε απόψεις του Βολταίρου , και με την ευκαιρία από άλλους τρείς  θεωρητικούς του διαφωτισμού,  που θεωρήσαμε σημαντικές και δανειστήκαμε απο τους παρακάτω συνδέσμους.  Ο τονισμός δικός μας. 

Για όσους θέλουν να μάθουν περισσότερα δείτε τους συνδέσμους. http://www.gnomikologikon.gr/authquotes.php?auth=124 https://www.sansimera.gr/quotes/authors/42

 

Βολταίρος

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%92%CE%BF%CE%BB%CF%84%CE%B1%CE%AF%CF%81%CE%BF%CF%82

 

“Ο Φρανσουά Μαρί Αρουέ (François-Marie Arouet, 21 Νοεμβρίου 169430 Μαΐου 1778), ευρύτερα γνωστός με το ψευδώνυμο  Βολταίρος (Voltaire), ήταν Γάλλος συγγραφέας, ιστορικός και φιλόσοφος, διάσημος για το πνεύμα του, τις επιθέσεις του εις βάρος της Καθολικής Εκκλησίας και την υπεράσπιση της ανεξιθρησκίας, της ελευθερίας του λόγου και του διαχωρισμού εκκλησίας και κράτους.

Θεωρείται κεντρική μορφή και ενσάρκωση του Διαφωτισμού του 18ου αιώνα.  Θεωρείται επίσης -όχι άδικα- ο πιο σημαντικός άνθρωπος του 18ου αιώνα.”

Απόψεις Βολταίρου

Κάθε άνθρωπος είναι ένοχος όλων των αγαθών που δεν έκανε.

Ο άνθρωπος είναι ελεύθερος από τη στιγμή που το θελήσει να είναι. Σκεφτείτε μόνοι σας και αφήστε τους άλλους να απολαύσουν το προνόμιο να το κάνουν. Αν μισώ τους τυράννους, πολύ περισσότερο μισώ τους κόλακες. Όταν πρόκειται για λεφτά, όλοι έχουν την ίδια θρησκεία.

Είναι δύσκολο να ελευθερώσετε τους ανόητους από τις αλυσίδες που αγαπούν.

Είναι επικίνδυνο να έχεις δίκιο σε θέματα στα οποία οι καθιερωμένες αρχές είναι λάθος. Για να βρεις ποιος σε εξουσιάζει, απλώς σκέψου ποιος είναι αυτός που δεν επιτρέπεται να κριτικάρεις. Αυτός που συγχωρεί το έγκλημα γίνεται συνένοχος. Η κοινή λογική δεν είναι και τόσο κοινή. Οι πολλοί νόμοι σε μια χώρα είναι, όπως οι πολλοί γιατροί, σημείο αδυναμίας κι αρρώστιας.

Για να κρατήσετε ένα στυλό πρέπει να είστε σε πόλεμο.

Δε συμφωνώ ούτε με μια λέξη από όσα λες, αλλά θα υπερασπίζω και με το τίμημα της ζωής μου ακόμη, το δικαίωμά σου ελεύθερα να λες όσα πρεσβεύεις.  (μάλλον δεν το είπε ποτέ ο Βολταίρος, αλλά ιστορικά η φράση έχει κατοχυρωθεί σ’ αυτόν)

Η αδικία τελικά παράγει ανεξαρτησία.

Απαγορεύεται να σκοτώνεις. Γι’ αυτό, όλοι οι δολοφόνοι τιμωρούνται, εκτός αν σκοτώνουν σε μεγάλους αριθμούς και υπό τον ήχο σαλπίγγων. Κι αν ακόμα δεν υπήρχε Θεός, θα έπρεπε να εφεύρουμε έναν. Είναι κρίμα που για να είσαι καλός πατριώτης πρέπει να γίνεις εχθρός της υπόλοιπης ανθρωπότητας. Αυτοί που μπορούν να σε κάνουν να πιστέψεις απιθανότητες, είναι ικανοί να σε πείσουν να διαπράξεις φρικαλεότητες. Είμαστε όλοι καμωμένοι από αδυναμίες και λάθη. Ας συγχωρήσουμε αμοιβαία τις ανοησίες μας: είναι ο πρώτος νόμος της φύσης Αυτό το συνονθύλευμα που αυτοαποκαλείται «Αγία Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία» δεν υπήρξε ποτέ, με κανένα τρόπο, ούτε Αγία ούτε Ρωμαϊκή ούτε Αυτοκρατορία. Όταν αυτός που του μιλάνε δεν καταλαβαίνει τίποτα και όταν αυτός που του μιλάει δεν καταλαβαίνει ούτε ο ίδιος τίποτα, αυτό είναι μεταφυσική/ Η δεισιδαιμονία είναι για τη θρησκεία ό,τι η αστρολογία για την αστρονομία, η τρελή θυγατέρα μιας σοφής μητέρας. Αυτές οι θυγατέρες έχουν κυριαρχήσει στη γη για υπερβολικά πολύ καιρό.

Δεν ζούμε ποτέ, είμαστε πάντα στην προσδοκία της ζωής.

Η ψευδαίσθηση είναι η πρώτη από τις απολαύσεις.

Όλα είναι καλά σήμερα, αυτή είναι η ψευδαίσθηση μας.

Ο Θεός είναι ένας κωμικός που παίζει σε ένα κοινό που φοβάται πάρα πολύ να γελάσει.

Πεθαίνω να λατρεύω τον Θεό, να αγαπώ τους φίλους μου, να μην μισώ τους εχθρούς μου και να κατακρίνω την δεισιδαιμονία

Για την εκπαίδευσή του  έγραψε αργότερα ότι δεν είχε μάθει τίποτα “εκτός από λατινικά και ανοησίες”.”

 Ζαν-Ζακ Ρουσσώ https://istoriatexnespolitismos.wordpress.com/2013/07/06/%CF%86%CE%B9%CE%BB%CE%BF%CF%83%CE%BF%CF%86%CE%B9%CE%B1-%CE%B6%CE%B1%CE%BD-%CE%B6%CE%B1%CE%BA-%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%83%CF%83%CF%89-%CF%84%CE%BF-%CE%BA%CE%BF%CE%B9%CE%BD%CF%89%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CE%BF/ Οι θέσεις βρίσκονται κυρίως στο βιβλίο του μτο κοινωνικό συμβόλαιο.

“Η σκέψη του Ρουσσώ διακρίνεται από την αγάπη για την ελευθερία και το φόβο για κάθε μορφής εξάρτηση. Η εξάρτηση συνδέεται με την ανάγκη και όταν η ανάγκη είναι πλασματική η εξάρτηση είναι χείριστης μορφής.

Ο Ρουσσώ καταδικάζει την πολυτέλεια που δημιουργεί πλασματικές ανάγκες, και αναδεικνύει τις αρετές της αγροτικής ζωής

Επίσης, σε αντίθεση με τις αντιλήψεις του Χομπς, για τον Ρουσσώ ο άνθρωπος σε φυσική κατάσταση ζει σε αρμονία με τη φύση. Ο φυσικός άνθρωπος έχει οξυμμένες αισθήσεις και αναπτυγμένες δεξιότητες, ενώ στην κοινωνία του δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις σύγκρουσης.

Επιπλέον, ο φυσικός άνθρωπος έχει φυσικό εγωισμό (ένστικτο αυτοσυντήρησης”

Απόψεις Ζαν-Ζακ Ρουσσώ

Οι φορείς της εκτελεστικής εξουσίας δεν είναι αφέντες του λαού, μα υπάλληλοί του. Ο λαός πρέπει να μπορεί να τους διορίζει και να τους απολύει όποτε θέλει. Δεν υπάρχει θέμα να συμβληθούν με το λαό, πρέπει να τον υπακούσουν.

Πάρε το δρόμο που είναι αντίθετος από τον συνηθισμένο και σχεδόν πάντα θα κάνεις καλά. Οι Άγγλοι νομίζουν ότι είναι ελεύθεροι, επειδή εκλέγουν τους αντιπροσώπους τους κάθε πέντε χρόνια, πλην όμως είναι ελεύθεροι μόνο μια ημέρα κάθε πέντε χρόνια: την ημέρα των εκλογών.Ελευθερία είναι η δυνατότητα να επιλέγουμε τις αλυσίδες μας. Υπάρχουν πάντα τέσσερις πλευρές σε κάθε ιστορία: η δική σου εκδοχή, η δική τους εκδοχή, η αλήθεια και αυτό που πραγματικά συνέβη.” Μοντεσκιέ https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B5%CF%83%CE%BA%CE%B9%CE%AD

“Ο Σαρλ Λουί ντε Σεκοντά, Βαρόνος της Μπρεντ και του Μοντεσκιέ (Charles-Louis de Secondat, Baron de La Brède et de Montesquieu) κοινώς γνωστός ως Μοντεσκιέ, ήταν Γάλλος συγγραφέας και φιλόσοφος του Διαφωτισμού. Γεννήθηκε στις 18 Ιανουαρίου του 1689 στο Μπρεντ και απεβίωσε στις 10 Φεβρουαρίου του 1755 στο Παρίσι.

Η πολιτική και κοινωνική οργάνωση του σημερινού κόσμου βασίζεται ουσιαστικά στις φιλελεύθερες ιδέες του Μοντεσκιέ, και γι’ αυτό θεωρείται ως ένας από τους μεγαλύτερους φιλοσόφους της Ευρώπης

Επίσης αναγνώρισε ότι η κατάχρηση εξουσίας είναι μία φυσική ανθρώπινη τάση και ότι κατά συνέπεια, κάθε κράτος τείνει να εκφυλιστεί σε δεσποτικό.

Κεφαλαιώδους σημασίας είναι η αρχή της διάκρισης των εξουσιών που διατύπωσε ο Μοντεσκιέ (νομοθετική, εκτελεστική και δικαστική) και πρότυπο μιας τέτοιας πολιτειακής οργάνωσης θεωρούσε βέβαια την Αγγλία της εποχής του. “

Απόψεις Μοντεσκιέ“Στα περισσότερα πράγματα η επιτυχία εξαρτάται από το να ξέρεις πόσος χρόνος χρειάζεται για να πετύχεις. Πρέπει να μελετήσει κανείς πολλά για να ξέρει λίγα. Η τυραννία ενός ηγεμόνα σε μια ολιγαρχία δεν είναι τόσο επικίνδυνη για το κοινό καλό όσο η απάθεια των πολιτών σε μια δημοκρατία. Είχα πάντα σαν αρχή να μην αφήνω κάποιον άλλο να κάνει κάτι που θα μπορούσα να κάνω μόνος μου.” Ντενί Ντιντερό

https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9D%CF%84%CE%B5%CE%BD%CE%AF_%CE%9D%CF%84%CE%B9%CE%BD%CF%84%CE%B5%CF%81%CF%8C

“Ο Ντενί Ντιντερό (Denis Diderot, 5 Οκτωβρίου 171331 Ιουλίου 1784) ήταν Γάλλος φιλόσοφος και συγγραφέας.

Γιος ενός σιδερά από την πόλη Λανγκρ (Langres), διδάχθηκε από Ιησουίτες κληρικούς και σπούδασε στη Σορβόνη, από όπου αποφοίτησε το 1732 ως νομικός. Ο Ντιντερό έχασε όμως το ενδιαφέρον του για το νομικό επάγγελμα και προτίμησε να ασχοληθεί με γλώσσες, λογοτεχνία, φιλοσοφία και μαθηματικά. Αναδείχθηκε σε επιφανή φιλόλογο, φιλόσοφο και συγγραφέα ενώ ήταν εμπνευστής και ηγέτης της προσπάθειας για συγγραφή της «Εγκυκλοπαίδειας» από το 1746 μέχρι το 1780. Σε όλα τα έργα του διέδιδε το πνεύμα του διαφωτισμού, άθεος και υλιστής ο ίδιος, ενάντια στη δεισιδαιμονία και τη θρησκοληψία. Μαζί με τον Βολταίρο και τον Ρουσσώ θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους Γάλλους συγγραφείς του 18ου αιώνα.

Το 1749 φυλακίστηκε εξαιτίας του συγγράμματος το Γράμμα για τους τυφλούς.” Μας θυμίζει τον διάλογο των στραβών και κουφών που βλέπουμε τελευταία με τους διαχειριστές και τους αντιπροσώπους.   Θέλουμε να αναφέρουμε εδώ  ότι υπάρχει και το Σύνταγμα της Ελλάδος που όλοι  μας πρέπει να διαβάζουμε πότε πότε. http://synagonism.net/law/gr/s.2008.html Θα θυμίσουμε 3  άρθρα στους αναγνώστες μας που είναι σημαντικά και επίκαιρα.

Άρθρο 10 [Δικαίωμα αναφοράς προς τις αρχές]

  1. Καθένας ή πολλοί μαζί έχουν το δικαίωμα, τηρώντας τους νόμους του Κράτους, να αναφέρονται εγγράφως στις αρχές, οι οποίες είναι υποχρεωμένες να ενεργούν σύντομα κατά τις κείμενες διατάξεις και να απαντούν αιτιολογημένα σε εκείνον που υπέβαλε την αναφορά, σύμφωνα με το νόμο.

 

Άρθρο 26 [Διάκριση των εξουσιών]

  1. Η νομοθετική λειτουργία ασκείται από τη Βουλή και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.
  2. Η εκτελεστική λειτουργία ασκείται από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και την Κυβέρνηση.
  3. Η δικαστική λειτουργία ασκείται από τα δικαστήρια· οι αποφάσεις τους εκτελούνται στο όνομα του Ελληνικού Λαού.

Άρθρο 120 [Ακροτελεύτια διάταξη]

1………………..

2..

  1. Ο σφετερισμός, με οποιονδήποτε τρόπο, της λαϊκής κυριαρχίας και των εξουσιών που απορρέουν από αυτή διώκεται μόλις αποκατασταθεί η νόμιμη εξουσία, οπότε αρχίζει και η παραγραφή του εγκλήματος.
  2. Η τήρηση του Συντάγματος επαφίεται στον πατριωτισμό των Ελλήνων, που δικαιούνται και υποχρεούνται να αντιστέκονται με κάθε μέσο εναντίον οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει με τη βία.»

                               1-1-4  

Το άρθρο 114 έχει τις ρίζες του στους επικούς αγώνες των Ελλήνων για την ελευθερία Περιέχεται στους ορισμούς του άρθρου 35 του πολιτεύματος του Ρήγα Φεραίου…….

Και από τότε απαράλλακτο το άρθρο τούτο επαναλαμβάνεται σε όλα τα Συντάγματα, στο άρθρο 110 του 1864/1911 και στο άρθρο 127 του 1927………………

(Επί ασεβούς κατά του Συντάγματος προσβολής και επιόρκου παρανομίας) το Έθνος ποιήσηται χρήσιν των ηπίων μέσων πριν ή εις το έσχατον καταφύγη το εν άρθρω 110
αναγεγραμμένον. Τοιαύτα δε ήπια μέσα εισί: α) η δια του Τύπου έκφρασις ως και δια των εν υπαίθρω συναθροίσεων, αγορεύσεων και εν ησυχία και τάξει διαδηλώσεων, ότι το Έθνος δυσανασχέτως, έχει· β) η δι’ αναφορών προς τον βασιλέα  επίκλησις όπως ευόρκως τηρήση ας έδωκεν υποσχέσεις … Εάν δε κατά τούτοις χρησαμένων αντιταχθή βία, βίαν αντί βίας δικαιούται αντιτάξαι το Έθνος» (Ν. Ι. Σαρίπολος: Συνταγματικόν Δίκαιον Δ’ §§ 63, 165, 228).

http://www.kosmosnf.gr/2013/11/114/

 

 

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Please enter your comment!
Please enter your name here