Ο διάλογος των κουφών και των στραβών, η διαφάνεια και “τα λόγια πετούν ,τα γραπτά μένουν “.

0
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Του  Γιάννη Κουρόγιωργα

Στα κοινωνικά κράτη υπάρχει  θεσμοθετημένη διαφάνεια που όλα γίνονται δημόσια , φανερά  και γραπτά. Η διαφάνεια , η  δημόσια και γραπτή επικοινωνία είναι κεκτημένο δικαίωμα των πολιτών και επίσης όπλα της δημοκρατίας και της κοινωνίας.Αντίθετα η προφορική και η “μυστική” επικοινωνία θεωρούνται εμπόδια της δημοκρατίας και όργανα της διαφθοράς.Το μυστικό  και προφορικό “παζάρεμα” στις συναλλαγές των πολιτών με τους κρατικούς λειτουργούς οδηγεί στα “φακελάκια” και στο βόλεμα των “δικών” μας παιδιών ,  προέρχεται από την τουρκοκρατία και δυστυχώς είναι  ακόμα εδώ στην καθημερινή μας ζωή,  σαν τους κοτζαμπάσηδες και τους “συνεργάτες ” που για μια μπουκιά ψωμί γλείφουν τις εξουσίες .

Οι Ρωμαίοι  είναι γνωστοί για το “ρωμαικό δίκαιο” που προσέφεραν στην ανθρωπότητα , κάτι που εμείς  παραμελήσαμε αν και μπορούσαμε να κάνουμε κάτι καλύτερο. Εμείς διακριθήκαμε σε πολλά ,αλλά παράξενα  όχι στο δίκαιο.

Οι Ρωμαίοι έλεγαν “ τα λόγια πετούν, τα γραπτά μένουν. (Verba volant, scripta manent).

Είμαστε κακομαθημένοι, στον Καναδά που ζούμε , κάθε φορά που στέλνεις κάτι γραπτό στο κράτος παίρνεις πάντοτε  γραπτή απάντηση. Στην πατρίδα μας τι γίνεται με τα ερωτήματα των πολιτών , τι τα κάνουν οι αρμόδιοι, τα πετάνε στα σκουπίδια;

.Έχουμε ασχοληθεί  για  σχεδόν δύο  χρόνια τώρα  με το θέμα  τις κατεστραμμένες επιγραφές των δρόμων και  την πρόσβαση στους αρχαιολογικούς μας χώρους  και αποκτήσαμε τρομερή εμπειρία, που δεν ξέρουμε τι να την κάνουμε,  μιλώντας γραπτά με τους αρμόδιους  αιρετούς  μας ηγέτες δημάρχους, περιφερειάρχες, βουλευτές και δημόσιους λειτουργούς .

.Στη προσπάθεια μας  να επικοινωνήσουμε  με τους αρμοδίους  για  το θέμα μας οδηγηθήκαμε σε  θέματα  μεγαλύτερου ενδιαφέροντος όπως  “Γιατί οι αρμόδιοι  δεν απαντάνε στους πολίτες “, και  σκεπτόμαστε  τι δικαιώματα  και τι υποχρεώσεις  έχουμε  όλοι  μας. Θέλουμε να ξέρουμε σαν υπεύθυνοι  πολίτες, ποιά  είναι η συγκεκριμένη  θέση  και οι  οδηγίες  του  υπουργείου  πολιτισμού  για όλους τους υπαλλήλουs, για αυτό το μεγάλο θέμα για μας, από οτι ξέρουμε αυτό είναι δικαίωμα μας. Γνωρίζουμε ότι αυτό είναι περισσότερο θέμα του ΥΠΠΟΑ,

Συγκεκριμένα έχουμε ζητήσει τα κάτωθι το ΥΠΠΟΑ .Ο Διευθυντής του Γραφείου Υπουργού  και ο Συνήγορος του Πολίτη συμφωνούν με την αναφορά μας και επίσης έχουν ζητήσει  από τους αρμοδίους να απαντήσουν, και υπομονετικά περιμένουμε όλοι μας.

“Επιτρέψτε μας να  επαναλάβουμε συνοπτικά  τις, για  περίπου  11  μήνες αναπάντητες  ακόμα  και  σήμερα,  ερωτήσεις μας. 

1) Γιατί οι  αρμόδιοι  δεν απαντάνε στους πολίτες ; ποιές είναι οδηγίες  του υπουργείου  για όλους τους υπαλλήλους.

2) Πότε επιτέλους θα ανοίξουν οι   τρεις χώροι

Α)  O “Ιερός Χώρος ”  της Β’ Εθνοσυνέλευσης των  Ελλήνων

Β) Tο προαύλιο της Σχολής Καρυτσιώτη

Γ) Tο αρχαιολογικό  Μουσείο Άστρους

3) Ποσα  χρήματα  χρειάζονται  για να ανοίξει το αρχαιολογικό  Μουσείο Άστρους?

4) Με ποιά απόφαση  έκλεισε  O “Iερός Χώρος ” της Β” Εθνοσυνέλευσης  των  Ελλήνων”

“Περιμένουμε  απάντηση  από το Υπουργείο  Πολιτισμού σε κάποια  λογική  προθεσμία  στα  αναπάντητα  τέσσερα ερωτήματα μας, είναι  πολύ  σοβαρά  θέματα  για  μας”

Οι αρμόδιοι περίεργα δεν απαντούν θετικά η και αρνητικά σε πολλά ηλεκτρονικά μηνύματα, σαν να μην υπάρχουν. Απορούμε γιατί δεν απαντούν. Απορούμε αν αυτό σύμφωνα με την Ελληνική νομοθεσία είναι παράβαση καθήκοντος, που θα έπρεπε να εξετάσουν οι αρμόδιες  προισταμένες  υπηρεσίες .

Αναρωτιόμαστε θα απαντήσει κανένας αρμόδιος ποτέ επί της ουσίας των ερωτημάτων μας?  Αυτό είναι για μας μεγάλο θέμα δεν θα το αφήσουμε  έτσι να περάσει,  όσο μπορούμε  θα προσπαθούμε

Έμεις πιστεύουμε ότι οι δημόσιοι λειτουργοί  και οι πολιτικοί  έχουν πολιτική , κοινωνική και  ηθική υποχρέωση να απαντούν στους πολίτες και να τους λένε την αλήθεια. Το σύνταγμα και οι νόμοι επίσης λένε ότι οι δημόσιοι λειτουργοί και οι πολιτικοί ,σαν δημόσιοι λειτουργοί, έχουν και νομική υποχρέωση να απαντούν στα ρωτήματα των πολιτών αλλά ας μη πάμε εκεί ακόμα , ας μείνουμε στο παραπάνω “έχουν πολιτική , κοινωνική  και ηθική υποχρέωση”.

Θα αναφέρουμε   εδώ  το άρθρο 10 του Συντάγματος των Ελλήνων για να θυμηθούμε όλοι  τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις μας, ο τονισμός δικός μας

‘Αρθρο 10: (Δικαίωμα αναφοράς προς τις αρχές)

  1. Kαθένας ή πολλοί μαζί έχουν το δικαίωμα, τηρώντας τους νόμους του Kράτους, να αναφέρονται εγγράφως στις αρχές, οι οποίες είναι υποχρεωμένες να ενεργούν σύντομα κατά τις κείμενες διατάξεις και να απαντούν αιτιολογημένα σε εκείνον, που υπέβαλε την αναφορά, σύμφωνα με το νόμο.
    2. Mόνο μετά την κοινοποίηση της τελικής απόφασης της αρχής στην οποία απευθύνεται η αναφορά, και με την άδειά της, επιτρέπεται η δίωξη εκείνου που την υπέβαλε για παραβάσεις που τυχόν υπάρχουν σ’ αυτή.
    3. Η αρμόδια υπηρεσία ή αρχή υποχρεούται να απαντά στα αιτήματα για παροχή πληροφοριών και χορήγηση εγγράφων, ιδίως πιστοποιητικών, δικαιολογητικών και βεβαιώσεων μέσα σε ορισμένη προθεσμία, όχι μεγαλύτερη των 60 ημερών, όπως νόμος ορίζει. Σε περίπτωση παρόδου άπρακτης της προθεσμίας αυτής ή παράνομης άρνησης, πέραν των άλλων τυχόν κυρώσεων και έννομων συνεπειών, καταβάλλεται και ειδική χρηματική ικανοποίηση στον αιτούντα, όπως νόμος ορίζει.

Θα αναφέρω με λίγα λόγια τα ακόλουθα περιστατικά από τις εμπειρίες μας  με τους αρμοδίους.

Ένας αρμόδιος αγνοούσε τα ερωτήματα μας , όταν κάναμε μία καταγγελία στον τύπο αμέσως μας απάντησε όσο μπορούσε. Μερικοί δημόσιοι λειτουργοί δεν απαντούσαν καθόλου η  απαντούσαν  με μισά λόγια , όταν ανεφέραμε την ερώτηση στους προισταμένους τους  , όχι λίγες φορές , κατόπιν πήραμε την απάντηση.Σε δύο περιπτώσεις όταν δεν επαίρναμε απάντηση  έστειλαμε στους προισταμένους το παραπάνω  άρθρο του συντάγματος , ξαφνικά κάτι έγινε οι απαντήσεις έπεφταν βροχή δεν προλαβαίναμε να τις διαβάζουμε.

To Σάββατο, 15  Οκτωβρίου 2016  επίσης ρωτήσαμε “Με ποιά απόφαση , που μπορούμε να τη δούμε, έκλεισε  O “Iερός Χώρος ” της Β” Εθνοσυνέλευσης, το προαύλιο της  Σχολήs Καρυτσιώτη  και το αρχαιολογικό  Μουσείο Άστρους”, σε αυτή τη σειρά σπουδαιότητας για μας. Συνεχίσαμε να ρωτάμε την ίδια  ερώτηση πολλές φορές,    λειτουργούς του Υπουργείου, σχεδόν το μισό ΥΠΠΟΑ,  συνολικά περίπου 10-15   φορές, θα τις μετρήσουμε κάποτε. Εμείς δεν ντρεπόμαστε να ρωτάμε την ίδια ερώτηση, ξέρουμε τι δικαιούμαστε, άλλοι έχουν το πρόβλημα , θα ρωτάμε ασταμάτητα μέχρι να πάρουμε την απάντηση.  Την  7/14/2017 , 9  μήνες   αργότερα,  καλύτερα  αργά παρά ποτέ, πήραμε την μισή απαντηση, όχι όμως κάτι για τον “Iερό Χώρο ” της Β” Εθνοσυνέλευσης των Ελλήνων. H απάντηση αυτή με ότι προηγήθηκε είναι σχετική με το μεγαλύτερο  θέμα  που λέγεται αποτελεσματικότητα του Ελληνικού κράτους που ευτυχώς  άλλοι ασχολούνται  γι αυτό.

Θυμήθηκα ότι κάποτε  για να πάρω ένα χαρτί  για να το δόσω στον ΟΓΑ από κάποιο  μεγάλο νοσοκομείο της Αθήνας μου πήρε σχεδόν δυόμισυ μέρες  και η μισή μέρα περίμεναμε  να το υπογράψει ο Διοικητής του νοσοκομείου ….. (σοβαρή δουλεια για ένα διοικητή, δεν ξέρουμε πόσες μισές μέρες το χρόνο υπόγραφε τέτοια χαρτιά).  Τελικά το χαρτί είχε   πέντε  σφραγίδες και πέντε υπογραφές με τα ονόματα και τους τίτλους  κλπ και προσωπικά δεν μπορούσα να το διαβάσω αλλά έκανα την δουλεια μου.

Πρόσφατα είχα την ακόλουθη εμπείρια με έναν διοικητή επαρχιακού νοσοκομείου,  που είναι λίγο εκτενής αλλά λέει πολλά.Ένας συγγενής μου  απο τον Καναδά πήγε στο επαρχιακό νοσοκομείο γιατί ήταν άρρωστος και όταν ήταν να βγεί 2-3 μέρες αργότερα του ζητούσαν να πληρώσει. Όταν είπε στην αρμοδία υπάλληλο ότι  όλα καλύπτονται από το Καναδικό σύστημα υγείας  του Οντάριο και της έδωσε την κάρτα του γι αυτό αυτή αρνήθηκε και άρχισε ένα υβρεολόγιο μεταξύ τους.Τον έπεισα να με αφήσει να λύσω το πρόβλημα που είχαμε. Γύρισα αργότερα να μιλήσω με την αρμοδία υπάλληλο που μόλις με είδε άρχισε τους υψηλούς τόνους. Της είπα ήρεμα ότι  δεν πήγα εκεί για βρύσιμο αλλά να δω τον προισταμένο της. Μου είπε με αλλαζονικό τρόπο  ότι είναι ο διοικητής . Μπράβο της είπα αυτόν θέλω να δώ.  Όταν είδα το διοικητή  του εξήγησα το πρόβλημα που είχα και τι έγινε, και του ανέφερα για λόγους ευνοήτους  είμαι τ. Δικηγόρος. Με άφησε να περιμένω στο γραφείο του και έκανε μερικά τηλέφωνα μπροστά μου . Τελικά η απάντηση ήταν αρνητική έπρεπε να πληρώσουμε  με την αιτιολογια ” όλοι , τα άλλα νοσοκομεία, αυτό κάνουν” . Αφού το συζητήσαμε λίγο και δεν γινότανε τίποτα, του ζήτησα να μου δόσει γραπτή την απάντηση για να την δόσω  στο Καναδικό κράτος για να λύσουνε το θέμα. Ο διάλογος έγινε κάπως έτσι.

-Αυτό δεν γίνεται , δεν δίνουμε τίποτα γραπτά.

-Τότε θα σας στείλω εγώ κάτι γραπτώς και σεις μην μου απαντήσετε, Θα στείλω  αντίγραφο στους αρμόδιους υπουργούς και ας τα βρούνε αυτοί μεταξύ τους.

-Αυτό μπορείτε να το κάνετε εδώ στη τάδε υπηρεσία…. (κάτι άρχισε να αλλάζει)

-Σηκώθηκα  και  φεύγοντας ήρεμα είπα. Λυπάμαι αλλά κάνετε πολύ μεγάλος λάθος  και δεν καταλαβαίνετε ότι οι συνέπειες θα είναι τρομερές  στο τουρισμό κ.λ.π.

Όταν πήγαινα προς την υπηρεσία να κάνω την γράπτη αναφορά 3 υπάλληλοι τρέχανε από πίσω μου χαμογελώντας  να με σταματήσουν. Δεν χρειάζεται να γράψετε τίποτα ο κ. διοικητής, τα κανόνισε όλα, δεν θα πληρώσετε, θα σας φέρουμε τα χαρτιά αμέσως. Είχε γίνει ένα ξαφνικό θαύμα. όλα ήταν τακτοποιημένα τώρα.

Το συμπέρασμα είναι :  Όταν όλα είναι φανερά , δημόσια  και  γραπτά θα σταματήσουμε τον διάλογο των στραβών και των κουφών,,,,, και  κάπως έτσι θα αρχίσουμε  να φτιάξουμε  το κράτος .”Tα λόγια πετούν, τα γραπτά μένουν”

Οι πολίτες  έχουν το δικαίωμα αναφοράς προς τις αρχές  που πρέπει  με μέτρο    να αρχίσουν να το ασκούν και να απαιτούν από τους πολιτικούς μας  και τους δημόσιους λειτουργούς  να απαντούν  γραπτά και δημόσια, αν ποτέ θέλουν να καλυτερεύσουν την ζωή τους, όπως άλλοι λαοί των κοινωνικών κρατών  το πέτυχαν και το απολαμβάνουν σήμερα. Η διαφάνεια , η  δημόσια και γραπτή επικοινωνία είναι κεκτημένο δικαίωμα των πολιτών και επίσης όπλα της δημοκρατίας και της κοινωνίας

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

Please enter your comment!
Please enter your name here