Σχολικές εκδρομές… λίγες, αλλά για όλους

0

Πιο δύσκολα θα μετακινούνται πλέον οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στο εξωτερικό, καθώς με πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Παιδείας δεν επιτρέπονται οι μετακινήσεις μαθητών στο πλαίσιο εγκεκριμένων προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων, με εξαίρεση τα προγράμματα τα οποία εποπτεύονται από τη Γενική Γραμματεία Θρησκευμάτων.

Το υπουργείο προχώρησε σε αυτή την απόφαση με το σκεπτικό ότι υπήρχαν περιπτώσεις παιδιών που αδυνατούσαν να καλύψουν το κόστος συμμετοχής τους στην εκδρομή σε μια χώρα του εξωτερικού, δημιουργώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο μαθητές δύο ταχυτήτων και οξύνοντας τις κοινωνικές διακρίσεις μέσα στο σχολείο.

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι οι πιο έντονες αντιδράσεις έρχονται από τους ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων της χώρας και τους εκπροσώπους της… αριστείας, όπως ο αντιπρόεδρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος έσπευσε να σχολιάσει την απόφαση του υπουργού Παιδείας Κώστα Γαβρόγλου με ένα «τιτίβισμα»: «Η κατάργηση των εκπαιδευτικών ταξιδιών στο εξωτερικό των παιδιών και κυρίως το σκεπτικό της δείχνει την Ελλάδα που θέλει ο Σύριζα, μικρή και απομονωμένη. Εμείς θέλουμε μια Ελλάδα ανοιχτή και σίγουρη για τον εαυτό της, πρωταγωνίστρια».

Μόνο που ο αντιπρόεδρος της Ν.Δ., καθώς και αρκετοί άλλοι ομοϊδεάτες του κάτι έχουν καταλάβει λάθος.

Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους είναι δυνατό να πραγματοποιούνται μετακινήσεις μαθητών της δευτεροβάθμιας στο εξωτερικό στο πλαίσιο:

α. εκπαιδευτικών ανταλλαγών

β. αδελφοποιήσεων σχολικών μονάδων

γ. εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εγκεκριμένων ευρωπαϊκών προγραμμάτων

δ. προγραμμάτων διεθνών οργανισμών

ε. συμμετοχών σε διεθνείς συναντήσεις, συνέδρια, ημερίδες, διαγωνισμούς, μαθητικές επιστημονικές ολυμπιάδες και άλλες διεθνείς εκδηλώσεις

στ. προσκλήσεων από σχολεία της ομογένειας.

Διευκρινίζεται επίσης ότι στις περιπτώσεις που ώς τις 8 Δεκεμβρίου 2017, με την υποβολή των σχετικών αποδεικτικών παραστατικών, έχουν ήδη αναδειχθεί μειοδότες κατόπιν διαγωνισμών για την ανάθεση διοργάνωσης εκπαιδευτικών επισκέψεων στο εξωτερικό, αυτές μπορούν κατά παρέκκλιση να εγκριθούν από τους περιφερειακούς διευθυντές Εκπαίδευσης.

Το μείζον εν προκειμένω δεν είναι η αυστηροποίηση ή ακόμη και η κατάργηση των μετακινήσεων των μαθητών στο εξωτερικό, αλλά το κατά πόσο δύνανται οι οικογένειες των παιδιών να καλύψουν το -κατά γενική ομολογία- υψηλό κόστος μιας εκδρομής.

Με τα σημερινά δεδομένα, ακόμη και μια τριήμερη εκδρομή στο εσωτερικό της χώρας κοστίζει γύρω στα 150-200 ευρώ, πόσο μάλλον ένα ταξίδι στο εξωτερικό, όπου το κόστος εκτοξεύεται στα 500 ευρώ στην καλύτερη των περιπτώσεων.

Ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ (Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης), Νικόλαος Παπαχρήστος, αναγνωρίζει μεν το πρόβλημα της οικονομικής αδυναμίας πολλών μαθητών να συμμετάσχουν στις σχολικές εκδρομές, διαφωνεί ωστόσο με τον τρόπο με τον οποίο χειρίζεται το ζήτημα το υπουργείο: «Εδώ ακολουθείται η λογική του “Πονάει κεφάλι; Κόβω κεφάλι”. Σε αυτά τα προγράμματα συμμετείχαν ούτως ή άλλως επιλεγμένοι μαθητές μόνο. Οι εκδρομές είχαν καθαρά εκπαιδευτικό χαρακτήρα, καθώς οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν μουσεία και εκθέσεις, χωρίς φυσικά να αποκλείουμε τη διασκέδαση. Είναι δυνατόν να έφταναν μέχρι την Ισπανία στο πλαίσιο μιας εκπαιδευτικής δράσης για τον Ελ Γκρέκο, για παράδειγμα, και να μην επισκέπτονταν τα μουσεία εκεί ή να μην έβλεπαν τη Μαδρίτη;» δηλώνει στην «Εφ.Συν.» ο κ. Παπαχρήστος.

Οταν ωστόσο του επισημάναμε ότι ακόμη κι έτσι πολλοί μαθητές δεν θα μπορούσαν να συμμετάσχουν στην εκδρομή, μας είπε ότι μεγάλος αριθμός μαθητών δεν μπορεί να πληρώσει ούτε τις εκδρομές εντός Ελλάδας.

«Ενα 20-30% των μαθητών δεν μπορεί να καλύψει ούτε καν το κόστος των 15 ευρώ μιας μονοήμερης. Αυτό είναι ένα ζήτημα που μας έχει προβληματίσει έντονα ως εκπαιδευτικούς. Ωστόσο, λόγω αυτής της δυσκολίας, οι μαθητές κάνουν επιλογές πλέον. Προτιμούν την τριήμερη περιβαλλοντική εκδρομή στις Πρέσπες παρά την κραιπάλη της πενθήμερης», τονίζει, φέρνοντας μάλιστα σαν παράδειγμα το 5ο Λύκειο Πετρούπολης, όπου τα τελευταία χρόνια δεν πραγματοποιείται η καθιερωμένη πενθήμερη καθώς δεν συγκεντρώνεται ο απαραίτητος αριθμός μαθητών, ενώ η συμμετοχή στις εκπαιδευτικές εκδρομές είναι μαζική.

Η διευκρίνιση του υπουργείου

Ο Δημήτρης Λάμπρου, πρόεδρος της Ανώτατης Συνομοσπονδίας Γονέων Ελλάδας (ΑΣΓΜΕ), θέτει το συνολικότερο πρόβλημα της οικονομικής αδυναμίας που έχουν οι γονείς των μαθητών να χρηματοδοτήσουν τη συμμετοχή τους στις σχολικές εκδρομές: «Πρόκειται για μια υποκριτική και μονομερή απόφαση, καθώς το κόστος που καλούνται να επωμιστούν οι γονείς των μαθητών δεν αφορά αποκλειστικά τις εκδρομές στο εξωτερικό αλλά κάθε είδους σχολική εκδρομή. Εφόσον συμφωνούμε ότι οι εκδρομές εντάσσονται στην εκπαιδευτική διαδικασία, δεν θα έπρεπε το κόστος τους να καλύπτεται από το κράτος;» μας λέει.

Κύκλοι του υπουργείου Παιδείας διευκρινίζουν ότι περιορίζονται μόνο τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων που μπορούν να αντικατασταθούν με ένα οικονομικότερο ταξίδι στο εσωτερικό.

«Υπήρχε η διαπίστωση ότι πολλά παιδιά δεν μπορούσαν να συμμετάσχουν στην κορύφωση του προγράμματος στο οποίο δούλευαν καιρό, δηλαδή την εκπαιδευτική επίσκεψη στο εξωτερικό, θέτοντάς τα σε μειονεκτική θέση. Τα παιδιά αυτά δικαίως ένιωθαν ότι το σύστημα τους πετάει έξω. Πλέον τα προγράμματα στήνονται με τέτοιο τρόπο προκειμένου η εκπαιδευτική εκδρομή να πραγματοποιείται εντός συνόρων, με μικρότερο οικονομικό κόστος και να μπορούν να συμμετέχουν ευκολότερα περισσότεροι μαθητές. Μπορεί η λύση αυτή να είναι συμβατή για τα περιβαλλοντικά ή τα πολιτιστικά προγράμματα καθώς υπάρχουν άπειρες εναλλακτικές που προσφέρει η χώρα, αυτό όμως δεν ισχύει για διεθνείς ή ευρωπαϊκές διοργανώσεις. Θα ήταν παράλογο να εμποδιστεί μία εκδρομή στο εξωτερικό στο πλαίσιο ενός ευρωπαϊκού προγράμματος» τονίζει υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου προσθέτοντας ότι με αυτόν τον τρόπο τονώνονται παράλληλα οι ελληνικοί προορισμοί που το έχουν ανάγκη.

efsyn.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ